Le CELAT-UQAM vous convie à sa première conférence du trimestre! À l’invitation de notre membre Jennifer Carter, Tiako Djomatchoua Murielle Sandra, doctorante à l’Université de Princeton, fera une présentation en anglais intitulée « The Purgatory of Ngonnso Heritage in German Museums: Sustainability Against the Grain of Restitution Debates » le vendredi 26 janvier dès 13 h (heure du Québec) au CELAT-UQAM (salle DC-2300) et sur Zoom. Un lunch sera offert vers 12 h 15 aux membres du centre; les personnes intéressées doivent confirmer leur présence au repas par courriel (celat@uqam.ca) avant mercredi.
Lien de la réunion : https://uqam.zoom.us/j/84110931531
Pour toute demande d’accessibilité, merci de communiquer avec le CELAT-UQAM (celat@uqam.ca).
Résumé de la présentation
« Les débats actuels sur la restitution dans les musées suscitent souvent des discussions axées sur les “chefs-d’œuvre” qui ignorent et négligent les récits inhérents aux objets eux-mêmes. Les restitutions soulèvent divers enjeux éthiques et engagent une pluralité d’acteur-rices qui exercent une pression sur les institutions culturelles pour le rapatriement des cultures matérielles africaines. Même si les rapatriements peuvent être considérés comme des gestes politiques, on peut pourtant craindre qu’ils ne correspondent pas aux perspectives des communautés concernées. Cela met en évidence la nécessité d’une compréhension nuancée du phénomène, qui intègre l’action et l’identité des objets et aborde les complexités du point de vue des communautés impliquées, ici, la communauté Nso au Cameroun. »
« The ongoing restitution debates in the Western world predominantly spark scholarly discussions focused on so-called masterpieces, often overlooking and neglecting the narratives inherent in the objects themselves. Ethical considerations have triggered diverse voices and engaged actors, exerting pressure on cultural institutions for the repatriation of African material cultures. While celebrated repatriation decisions may be deemed “politicized,” there is a concern they might not align with community perspectives, potentially resulting in unsuccessful returns. This highlights the need for a nuanced understanding that incorporates the agency and the identity of objects and addresses complexities from the viewpoint of involved communities, in this case, the Nso community in Cameroon. Ngonnso, a cornerstone for Nso people’s sustainability and cultural survival, underwent discursive, structural, and systematic transformation from a “living object” to a “museum object,” generating representations without consequence on its power and spiritual properties. However, viewing museum objects as “units,” as “singularized entities,” imparted on restitution debates which envisage returns claims on a case by case, failing to acknowledge sacred objects like Ngonnso as part of a regalia operating in networks. Addressing sustainability against the grain of restitution debate investigates the decision to restitute Ngonnso as an example of failed return. Focusing on reading objects as agents, analyzing connections within Ngonnso’s cultural regalia, and recommending a holistic approach to sustainability that engages the Nso community’s worldview beyond the restitution decision, this workshop aims to provide a comprehensive understanding of the challenges and the complexities in the restitution of cultural artifacts, contributing to a culturally sensitive approach in the broader discourse on restitution. »
Notice biographique de la conférencière
Tiako Djomatchoua Murielle Sandra est doctorante à l’Université de Princeton. Actuellement chercheuse à l’Institut national de l’audiovisuel en France, son projet « The purgatory of African heritage in France : Dismantling reproductive colonialism and its rhizomatic networks from colonial exhibition archives » démontre l’instrumentation des arts africains dans la promotion d’idéologies coloniales. Ceci est démontré à travers une étude comparative de l’Exposition coloniale internationale de 1931 à Paris et du Festival mondial des arts nègres de 1966 à Dakar. Au Center for Digital Humanities (CDH) de l’Université de Princeton, Tiako Djomatchoua coordonne le projet « Beyond beauty: Luba scarifications as testament of life and death ». Engagée à créer des espaces africains authentiques, elle a initié et coordonne la série de séminaires « Arts and (re)Creation from Africas to the World », parrainée par le Conseil des sciences humaines de l’Université de Princeton. Activement impliquée dans le projet Making North American African Art Collections Accessible and Visible (MNAA), un sous-comité de l’Arts Council of the African Studies Association (ACASA), elle contribue à définir des critères de collaboration, de restitution et de rapatriement potentiels d’objets africains par les musées nord-américains, en conceptualisant une base de données publique sur l’art africain en Amérique du Nord pour améliorer visibilité et accessibilité.
Tiako Djomatchoua Murielle Sandra is a PhD student at Princeton University. Currently a FRAME fellow at the National Audiovisual Institute in France, her project “The purgatory of African heritage in France: Dismantling reproductive colonialism and its rhizomatic networks from colonial exhibition archives” demonstrates the instrumentation of African arts as a leitmotif for the promotion of entangled and reproductive colonial political ideologies. This is demonstrated through a comparative study of the 1931 International Colonial Exhibition in Paris, France, and the 1966 World Festival of Negro Arts in Dakar, Senegal. At Princeton University’s Center for Digital Humanities (CDH), Tiako Djomatchoua coordinates the project “Beyond beauty: Luba scarifications as testament of life and death.” Committed to creating authentic African spaces, she initiated and coordinates the seminar series “Arts and (re)Creation from Africas to the World,” sponsored by Princeton University Humanities Council. Actively involved in Making North American African Art Collections Accessible and Visible (MNAA), a subcommittee of the Arts Council of the African Studies Association (ACASA), she contributes to defining criteria for potential collaboration, restitution, and repatriation of African objects by North American museums, conceptualizing a public database for African art in North America to enhancing visibility and accessibility.